כתובת

מושב מגשימים

תוקפנות או התנהגות אגרסיבית של כלבים

תוקפנות או התנהגות אגרסיבית של כלבים אמורה להפחיד או להזיק לאנשים או לבעלי חיים אחרים, נהמות, חשיפות שיניים, או לכאורה נשיכות אלו הן התנהגויות אגרסיביות, אף על פי שהתנהגות אגרסיבית היא תופעה נורמאלית אצל כלבים אבל לא מתקבלות אצל בני האנוש. מצידו של הכלב תמיד ישנה סיבה מוצדקת לאגרסיה, לכלבים ולבני אדם סוגי תקשורת שונה. אדם אשר מתכוון להראות סימפטיה חיובית לכלב התנהגות זו יכולה לפעמים להיתפס כהתנהגות מאוד מאיימת או מפחידה מצידנו. כלבים אשר מראים התנהגות מאימת כלפינו הם לא בהכרח כלבים סכיזופרניים, פסיכוטיים או אכזרים.
מכיוון שאגרסיה הינה דבר מסובך והתוצאות עלולות להיות מאוד רציניות, אנו ממליצים לכם לפנות אלינו לאלתר בכדי שנוכל ביחד לטפל בהתנהגות שלילית זו…

סוגי תוקפנות שונים

תוקפנות מתוך דומיננטיות: תוקפנות לשליטה מונעת על ידי אתגר לסטאטוס סוציאלי של הכלב או לשליטה מצידו על פעולת גומלין סוציאלית , כלבים הם בעלי חיים סוציאליים והיררכיה נכונה בינינו היא התשובה הנכונה לשלילה של כל התנהגות אגרסיבית מצד הכלב במשפחה.
אם כלבכם יחשב שבמדרג ההירארכיה הוא גבוה יותר ממכם הוא תמיד יאתגר אתכם במצבים מסוימים . אנשים אינם מבינים את מהותה של תקשורת כלבית, אנו יכולים מבלי כוונה לאתגר את המיקום הסוציאלי של הכלב. כלב אשר תוקפני מתוך דומיננטיות יכול להראות אגרסיה אם הוא מופרע כאשר הוא נח או ישן או אם הוא נשאל לוותר על נקודה אהובה כמו הספא או המיטה. גם חיבוק בצוואר הכלב עלול לגרום לכלב להגיב באגרסיה כלפינו.
זכרו, אי יציבות בהירארכיה בינינו היא אשר גורמת להתנהגות שלילית מצד כלבנו האהוב.

תוקפנות כהתנהגות מונעת

תוקפנות מפחד היא אחד המצבים המסוכנים יותר, תגובתו של כלב כאשר הדרך היחידה ליציאה מתוך אותו לחץ אשר הוא שרוי בו היא נשיכה.
דמיינו לעצמכם משולש כאשר הכלב נמצא בפינה הרחוקה בכל עת וכאשר אנו ננסה להתקדם לעברו הלחץ בכלב גובר. הדרך היחידה ליציאה מלחץ לכלבים אלו היא להפחיד אותנו או במקרים קיצונים יותר נשיכה… בדיוק כמו שאנו נבוא מול הכלב ונרים את היד כלפי מעלה, הכלב עלול להבין את הרמת היד כאיום מצידנו. תגובתו לאותה שרשרת מצבים דומה, כנ”ל לגבי כלבים.

תוקפנות על טריטוריה או חפצים

שמירה על שטח מסוים או לחילופין משחק/עצם הינה אגרסיה, כלבים אלו מתחילים בגיל צעיר מאוד לסמן את השטח שלהם או חפצים מסוימים, לדוגמה כמה פעמים הכלב שלכם משתין בטיול קצר ? האם כלבכם משתין על המיטה או חפצים נוספים בבית!
ישנה תוקפנות נוספת הנגרמת מתוך קינאה, אגרסיה זו יכולה להופיע בשלל צורות שונות מי מצב של שני כלבים החיים ביחד ובזמן של גירוי חיצוני אינם מסוגלים לשלוט על עצמם. לדוגמא: שני הכלבים יוצאים לנבוח על זר העובר קרוב לגדר החצר שלכם כמובן שהכלבים מיד מתחילים לנבוח ובשיא התסכול הם מפנים את כעסם אחד לשני.

כלבים נבדלים באפשרות שלהם להראות סוגי אגרסיה שונים במצבים שונים, ישנם כאלה שסף הגירוי שלהם גבוה או נמוך, וישנם כאלה אשר לעולם לא ינסו לנשוך. התנהגות זו תלויה לא רק בגורם הסביבתי אלה יותר בבעיה של גנטיקה
שינוי התנהגות זו בכלבים אלו מאוד קשה, צריך ניסיון וידע רחב בכדי לנסות ולעזור לכלבים אלו ניסיון טיפול בהתנהגות לא נכונים עלולים לגרום למצבים קשים ואף למסוכנים יותר.

לדוגמה: כלב אשר מראה אגרסיה לאנשים אשר זרים לו – במקרה וננסה לתקן התנהגות שלילית זו על ידי כך שנכאיב לכלב במצבים דומים אנו יכולים לגרום לשנעה לזרים הרבה יותר חמורה ממה שהייתה. לכן התנהגות זו לא ניתנת לטיפול הולם ללא דיאגנוזה של לפחות 10 ימים ולפעמים אף יותר בפנסיון אילוף כלבים על ידי בעל מקצוע המוסמך לכך!