כתובת

מושב מגשימים

פתרון בעיות התנהגות אצל כלבים בוגרים וגורים

אילוף כלבים: פתרון בעיות התנהגות

הרבה אנשים שואלים אותי "מתי ההתנהגות של הכלב שלי הופכת לבעיה?"

התשובה הפשוטה היא שכל התנהגות של הכלב שלא מתאימה לכם, הבעלים, היא “בעיית התנהגות”.

לדוגמה, אם אתם גרים בבית מבודד וחשוב לכם שהכלב ינבח כשהוא שומע רעש/ חזק, זה מעולה. מצד שני, אם אתם גרים בבניין דירות והכלב נובח כל פעם ששכן פותח את הדלת שלו, מדובר במטרד רציני גם עבורכם וכמובן עבור השכנים…

באופן כללי יש 2 קטגוריות של בעיות ההתנהגות:

  1. בעיות שליטה: קפיצה על מבקרים, התפרעות, בריחה מהבעלים או משיכה ברצועה.
  2. התנהגות קלינית אבנורמלית: התנהגות שלא מתאימה למצב. לדוגמה אם הכלב מנסה לנשוך אתכם כשאתם לוקחים ממנו חפץ שהוא “גנב” ללא רשותכם.

מתי יודעים שההתנהגות אינה מתאימה למצב? הנה דוגמה שתעזור לכם להבין את ההבדל בקלות:

נניח שהכלב מעולם לא הלך עם רצועה, ועכשיו הוא מושך בפעם הראשונה שהוא קשור ברצועה – אפשר להבין שזאת התנהגות שמתאימה למצב.

עכשיו נתייחס למקרה אחר: אדם עובר ליד הכלב כשהוא שוכב ליד הדלת שלכם והכלב נושך אותו ללא שום התגרות – קל לראות שזאת התנהגות אבנורמלית שאינה מתאימה למצב.

כאשר בעיות כאלו הופכות מחמירות והופכות להיות סוג של הרגל עבור הכלב מוטב לפנות לאילוף. יחד עם זאת, בעיות התנהגות קלות יותר ניתן לנסות ולפתור גם לבד.

10 הבעיות הנפוצות ביותר אצל כלבים

1.כלב תוקפני

כלב יכול להיות תוקפני גם כלפי אחרים, אבל גם כלפיכם. הסיבה לכך שהכלב תוקפני  יכולה להיות טריטוריאלית (מישהו זר נכנס אליכם לחצר, שאותה הכלב רואה בתור הטריטוריה שלו), אבל היא יכולה לנבוע גם מפחד או חוויה לא נעימה שהכלב חווה בעבר.

התוקפנות יכולה להתבטא בנהימות או נביחות לא נעימות וגם בחשיפת שיניים

על מנת לטפל בכלב תוקפני בגישת IPD, אנחנו קודם כל חייבים לברר מתי בדיוק הכלב נעשה תוקפני, האם זה קורה כל הזמן או שאולי ישנו טריגר מסוים שגורם לכך?

למשל, אם התוקפנות נובעת מחרדה מוגזמת, ייתכן שקודם כל יהיה צורך לבדוק את הכלב אצל וטרינר ולשלול מחלות או כאבים.

במקרה ושללנו את הסיבות האלו וחשיפה הדרגתית לטריגר לא עוזרת לתקן את המצב, רצוי לפנות לאילוף מקצועי. (

2.נשיכות

כשהתוקפנות הופכת לקיצונית ומעורבות בה גם נשיכות הדברים הופכים ליותר מסובכים ואפילו מעמידים אתכם בסכנה במידה והכלב ינשך אדם או בעל חיים אחר ויגרום לו לפציעה משמעותית.

הנשיכות כשלעצמן בדרך כלל קשורות לאותן הסיבות שהופכות את הכלב לתוקפני, אבל הן יכולות לנבוע גם מפחד או מתסכול כאשר הכלב לא מקבל את הצרכים הבסיסיים שלו, וזה כולל מספיק טיולים והוצאת אנרגיה.

אם מדובר בגזע גדול והנשיכה יכולה להיות מסוכנת, אין בררה אלא להשתמש קודם כל במחסום פה. אם הכלב משוחרר בחצר יש לשים שלט בולט שמזהיר מפניו ואפשר להוסיף גם בקשה להתקשר אליכם כאשר רוצים לבקר כדי שתוכלו להחזיק אותו ולתת לאורח לעבור בבטחה.

לא פחות חשוב להתקין שער עם מנגנון סגירה עצמית כגון חוט מתכת נמתח, כלב מתוסכל שנמצא בחצר רוב שעות היום לא יחשוב פעמיים כאשר השער פתוח ויצא החוצה, וזה הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה…

לאחר מכן כדאי לקחת את הכלב לאילוף מקצועי וללמוד כיצד לקרב אותו בהדרגה לגורם שמעורר את הטריגר מבלי לסכן את עצמכם או את הסביבה.

3.משיכה בחגורה או ניסיון לברוח

משיכה בחגורה או ניסיון לברוח בעת טיול הן מבין הבעיות הנפוצות והמייאשות ביותר. במידה והכלב מושך חזק, הדבר הראשון שאפשר לעשות הוא פשוט לעצור במקום ולהמשיך ללכת רק אחרי שהכלב נעצר גם הוא, גם אם צריך לעשות זאת כמה פעמיים.

במסגרת אילוף מקצועי לומדים כיצד "לתקן" את הכלב באמצעות פקודה כגון "רגלי". יש להשתמש בחיזוקים חיובים על מנת לאותת לכלב שכדאי לו ללכת בקצב שלכם מבלי למשוך אתכם.

אם הכלב אגרסיבי במיוחד, רצוי לקנות חגורה עבה שניתן להשחיל לתוך הלולאה שלה את היד על מנת לקבל אחיזה טובה ולמנוע בריחה שלו.

4.נביחות מרובות

לא כל כלב שנובח הוא בהכרח כלב תוקפני וכלבים רבים נובחים בתגובה לרעש מחוץ לסביבה הטבעית שלהם (יכול להיות למשל אופנוע עם אגזוז רועש שנוסע במהירות מתחת לחלון).

אצל כלבים רבים הנביחות מתרבות דווקא בשעות הלילה כאשר שורר שקט ולכן כל רעש חיצוני מורגש היטב.

לפעמיים הדרך הכי טובה לטפל בכלב צעקני היא לדבר אליו בקול תקיף ולדבוק במילה אחת שתהיה "מילת השקט".

גם כאן ניתן להשתמש בתגמול חיובי על מנת שתיווצר בסופו של דבר התניה גם ללא התגמול החיובי, אבל רק לאחר שהכלב הפסיק לנבוח.

במצבים קיצונים ניתן לשקול להשתמש באמצעים כמו קולר נביחות, אך עדיף לטפל בבעיה מהשורש ולקחת את הכלב לטיפול התנהגותי,

5.התנהגות "תובענית" כאשר אתם אוכלים מזון

למרות שזה יכול להיות נחמד לחלוק את האוכל עם הכלב שלכם, רצוי מאוד שלא להתחיל עם זה, לא רק בגלל שזה יתנקם בכם בהמשך, אלא גם בגלל שיש מזונות שפשוט אסור לכלבים לאכול.

רצוי להרחיק את הכלב מהאזור בו אתם אוכלים באופן רגוע ולאחר מכן לתת לו פרס כדוגמת חטיף או ליטוף. בסופו של דבר הוא ילמד שלא משתלם לו להמשיך ולהציק לכם.

6.עשיית צרכים בתוך הבית

מרבית הגורים עושים את הצרכים שלהם בתוך הבית, אך הבעיה מתחילה כאשר הכלב עושה זאת גם כאשר הוא מתבגר.

הטיפול בתופעה הוא פשוט למדי וכולל בעיקר מתן חיזוקים חיובים כאשר הכלב עושה את הצרכים במקום "הנכון" מחוץ לבית בזמן טיול. ואגב, טיולים, גם כלבים שלא עושים להם מספיק טיולים נוטים לעשות צרכים בבית פשוט מכיוון שהם לא מסוגלים להתאפק.

אם חיזוקים חיובים לא עוזרים, ייתכן שמדובר בבעיה רפואית ויש לבדוק את הכלב אצל וטרינר

7.חרדת נטישה

חרדת נטישה מתרחשת אצל כלבים בעיקר כאשר הבעלים אינו נמצא בבית ובדרך כלל מגלים אותה כאשר מגלים לכלוך, דלתות שרוטות או רהיטים וחפצים הרוסים כאשר חוזרים הביתה. יש גם כלבים שיסכימו לאכול רק כאשר הבעלים נמצאים בבית.

עוד סימן לחרדת נטישה הוא התרגשות מוגזמת ויללות כאשר אתם חוזרים הביתה.

ישנם מספר צעדים שיכולים להקל על המצב: לפני שאתם יוצאים מן הבית, חשוב לערוך מעין טקס פרידה במהלכו תפגינו כלפי הכלב תשומת לב באמצעות משחק או ליטוף קצר (חטיף עשוי לגרום לכלב להתרגל לפינוקים ולכן עדיף לא להשתמש בו).

כאשר תחזרו הביתה חשוב להישאר אדישים ולהחזיר את תשומת הלב לכלב רק כאשר הוא נרגע (גם אם זה קשה).

במקרה וחרדת הנטישה לא עוזרת ייתכן ומדובר בבעיה שהמקור שלה הוא עמוק יותר, ואז רצוי לפנות אל מטפל התנהגותי.

8.קפיצות לא נעימות

קפיצות והתרגשות היא לא מנת חלקם רק של כלבים עם חרדת נטישה ולפעמיים הם פשוט מתרגשים לראות אותנו. במקום להתנער מהכלב בצורה אינסטינקטיבית ולנסות לדחוף אותו קדימה עם הגוף, רצוי פשוט להתעלם ממנו או לנתק קשר עין (ניתן גם להפנות את הגב).

אם לוקחים את הכלב לאילוף, יש לוודא כי הוא מבין את המילה "שב" שיכולה להרגיע אותו במהירות.

9.היצמדות לרגל

כלב שנצמד לרגל שלכם או האורחים עם ב"תנועות מגונות" היא אחת החוויות היותר מביכות. החדשות הטובות היא שהיא מאפיינת בעיקר גורים.

אז קודם כל חשוב לדעת שכלבים (גם מאותו המין) יכולים לעלות אחד על השני גם על מנת להפגין דומיננטיות, ובדרך כלל זו התנהגות נורמלית. ניתן להתערב בעדינות במשחק כדי להפריד ביניהם.

אבל מה קורה כשמדובר בבן אדם שלא רוצה להשתתף במשחק הזה? גם כאן חשוב להפריד את הכלב מכם בעדינות ולהציע לו תחליף או גורם משיכה אחר כמו צעצוע.

לפעמיים הכלב ימצא בעצמו תחליף אחר בדמות חפץ כמו למשל בובה וייצמד או יעלה עליה בצורה דומה… למרות שזה עשוי להיראות מצחיק (…), מוטב לסמן לו שגם התנהגות זו אינה מקובלת עליכם מכיוון שהיא עשויה לגרום לו להפוך להיות רכושני בצורה מוגזמת.

10.לעיסה והרס של חפצים גם בגיל בוגר

אין כמעט גור שלא נוהג לאכול כמה חפצים עד שהוא מתבגר, אבל כמו עם עשיית צרכים בבית, התופעה הזו הופכת להיות קצת יותר בעייתית כאשר הכלב עושה אותה גם לאחר שהוא מתבגר.

גם במקרה זה יש קודם כל לשלול בעיות רפואיות ובאופן ספציפי יותר הימצאותם של טפילים במעיים באמצעות ביקור אצל הווטרינר. חשוב גם לבדוק שהכלב מקבל את כל הצרכים התזונתיים שלו ובמקרה הצורך להחליף עבורו את סוג האוכל.

ועדיין, יש כלבים שממשיכים לעשות זאת פשוט בגלל האופי הסקרן שלהם. במקרה זה הדרך הכי טובה להתגבר על הבעיה היא פשוט לנסות ולמצוא תחליף בטוח. לדוגמה, צעצוע לעיסה שלתוכו אפשר לדחוף אוכל ("קונג") או עצם שמתאימה לגודל של הכלב (עצם גדולה או חדה מדי עשויה לגרום לחנק!).

דבר נוסף שאפשר לנסות לפני שאתם פונים לטיפול התנהגותי הוא מריחת חומר בעל ריח או מרקם לא נעים.

אמיתי טל בעל התואר מאלף כלבים בכיר הוא מומחה לפתרון בעיות התנהגות ומשמעת (התמחות בפסיכולוגיה של הכלב).

לקריאה נוספת על אילוף כלבים בשיטת IPD לחצו כאן