כתובת

מושב מגשימים

כיצד להגן על כלבים מפני ילדים ועל ילדים מפני כלבים?

אילוף כלבים

כיצד להגן על כלבים מפני ילדים ועל ילדים מפני כלבים?

דון, הכלב הידידותי של משפחת כהן, מעולם לא הפגין סימני אגרסיה כלפי ילדים או מבוגרים. הוא היה קשור בדרך כלל בכניסה לבית המשפחה. ערב אחד לפני מספר שבועות, שתי נערות שעברו במדרכה ממול קראו לו והקניטו אותו.
דון, שחשב שהן קוראות לו לשחק איתן, שמח מאוד והצליח להשתחרר מהשרשרת. הילדות, שנבהלו מאוד כאשר דון הגיע אליהן בריצה, החלו לברוח ולזרוק לעברו אבנים. המקרה הסתיים כאשר שכן שעבר ברחוב הצליח להרחיק את דון, אך לא לפני שהוא שרט את פניה של אחת הילדות ונשך את ידה של השנייה.

סיפור זה בא להמחיש כיצד כלב רגיל שאנו נתקלים בו מידי יום ושאינו מפגין סימני אגרסיה, הופך בין רגע לחיה
מאיימת. אפשר לנסות להסביר זאת בכך שהבנות הקניטו, הרגיזו אפילו בשלב מסוים פגעו בכלב,
או לחלופין לומר שהכלב הוא בעל מזג לא יציב, וכתוצאה מכך קרה מה שקרה, אולם אין זה משנה מה
הסיבה המדויקת בסיפור זה – מה שחשוב זה להבין וללמוד כיצד ניתן להימנע ממצבים כאלה.

גידול כלב זהו קשר דו צדדי בו גם הבעלים וגם הכלב צריכים ללמוד את הגבולות של “מותר ואסור” כאשר מגיע מצב בו הכלב עלול לתקוף. חובה עלינו לחנך וללמד את כלבנו לשלוט ביצריו ולהימנע מתקיפת בני אדם, אולם חובה גדולה יותר היא ללמד את בעל הכלב איך לתקשר ולהתנהג עם כלבו. לא קיים כלב שאינו יודע או רוצה לנשוך (זה אחד היצרים של הכלב, אצל חלקם הוא מפותח יותר ואצל אחרים פחות), זיהוי הסיטואציה וביצוע פעולת מניעה לפני הנשיכה – זהו הסוד והמפתח להצלחה. אם יש לכם ילדים, צריך ללמד אותם כיצד להתנהג עם כלבים שאותם הם אינם מכירים. יש ללמד את הילד להימנע ממשחקי מלחמה ומרדפים ליד כלבים (משחקים אלו מעודדים את יצר הציד של הכלב).
ילדים שצועקים או מקניטים כלב שנמצא בטריטוריה שלו ושומר עליה, יעוררו אפילו את הכלב הרגוע בעולם לבצע פעולת מנע, לכן ילדים צריכים לדעת לא להציק ולהפריע לכלב בזמן שהוא ישן או אוכל, הם צריכים ללמוד לשחק עם כלב בכדור (כך הכלב מפנה את יצר הצייד כלפי הכדור הבורח) ולדעת לגשת לכלב בביטחון, לא לבצע תנועות פתאומיות, וללטף את הכלב בעדינות. גם את הכלבים יש ללמד ולחנך.

צריך לזכור שכלב הוא חיית פרא שאנו בני האדם בייתנו, אולם עדיין קיימים אצל הכלבים כל היצרים שעזרו להם לשרוד בטבע.
חובה עלינו להעבירם קורס אילוף בסיסי שם ילמדו את הגבולות של “מותר ואסור” וכן את הפקודות הבסיסיות שיעזרו לנו לשלוט בהם, ולהימנע מלהגיע למצבים מסוכנים. כאשר גבולות ופקודות אלו מוטמעים אצל הכלב,
כל ילד יכול בקלות לתקשר עם הכלב, לבוא איתו במגע ואפילו לשלוט בו בשעת הצורך.

רוב בני האדם, מבוגרים וילדים כאחד, לא יודעים לקרוא ולפרש את שפת הגוף של הכלבים. ידיעת שפת הגוף של הכלב יכולה להסביר לנו בדיוק מה מרגיש הכלב ברגע מסוים, ומה הוא הולך לעשות בעוד רגע. כלב רגוע מנופף בזנבו מצד לצד במהירות ואוזניו חופשיות במקומם. כלב מפוחד מחזיק את זנבו בין הרגליים, אוזניו משוכות לאחור, שיער צווארו סומר וגופו רועד. כלב כועס או עצבני מגרגר, נובח, חושף את שיניו, זנבו מתוח לאחור ונע בתנועות איטיות, אוזניו מתוחות כלפי מעלה עם נטייה קלה קדימה והוא נועץ מבטו באדם שמולו.

כאשר נתקלים בכלב המגלה סימני עצבנות :
1. עמוד ואל תזוז, שמור על גוו ישר ומתוח, שים ידיך לצידי הגוף והצמד רגליך.
2. המנע מליצור קשר עין ישיר עם הכלב.
3. אם הכלב קפץ עליך והצליח להפיל אותך לרצפה, הישאר שם, התכרבל לצורת כדור כאשר ראשך בין מרפקייך והישאר בשקט כמה שאפשר.