כתובת

מושב מגשימים

לחיות עם כלב בעל יצר ציד גבוה

לחיות עם כלב בעל יצר ציד גבוה

במאמר זה נדבר על לחיות עם כלב בעל יצר ציד גבוה ולהישאר בחיים

כלבים מסוימים אינם “כלבי ספה”…

דמיינו לעצמכם כלב לברדור רטריבר אנגלי המשיב בהתלהבות לבעליו ברווז שזה עתה ניצוד מביצה אי שם באזור הכפרי של קנדה, או בורדר קולי צעיר המפציר ללא הפסק בעדר כבשים בחווה במערב ארה”ב, המבטיח שעדרו של החוואי יגיע בשלום בחזרה אל הדיר בסוף היום. כלבים אלה משרתים היטב את המטרה שלשמה גודלו, והם פורשים למנוחה נעימה ורגועה עם בעליהם בבית.

כעת דמיינו את שני הכלבים האלה בסיטואציות שונות. קחו את הלברדור מבעליו הצייד ואת הבורדר קולי מהחווה ותעבירו את שניהם לפרברים. כעת הכלבים חיים עם בעלים העובדים שעות ארוכות במשרד ויש להם ילדים אותם הם מסיעים למשחקי כדורגל, לחזרות של התזמורת, ופעילויות בית ספר. רוב הסיכויים הם שלא לכלבים ולא לבעליהם יהיו ערבים רגועים רבים בביתם.

במקום זה השילוב של שעות העבודה הארוכות של הבעלים, סדר היום העמוס לעייפה ומחסור בשעות איכות עם הכלבים, ביחד עם האנרגיה הבלתי נגמרת הטבעית של כלבים אלה, יביא לרשימה ארוכה של בעיות התנהגות שעלולות לגרום בסופו של דבר, לייאוש ותסכול מצד הבעלים, שישלחו את כלבם לחפש לו מקום אחר שלו יוכל לקרוא “בית”.

לבעלות על כלבים בעלי אנרגיה גבוהה יש יתרונות וחסרונות. להיות בעליו של כלב שתמיד מוכן לעבוד זו חוויה מהנה ביותר עבור אדם פעלתן המבלה הרבה עם כלבו ומוצא דרכים לפירוק האנרגיה הזו. ציידי ברווזים יעזרו בלברדורים שיביאו אליהם את הציד כפי שעשו מאות בשנים. כלבי עבודה אירופאים בעל יצר גבוה ככלבי רועה גרמני, רוטווילרים ומלינואה בלגי, מיובאים לארה”ב על ידי חובבי שוצהונד נלהבים, יחדות משטרה ומאמני כלבי עבודה, בשל תעוזתם הרבה, הטמפרמנט השקול שלהם, המבנה הפיזי שלהם ותכונות אחרות ההופכות אותם למתאימים ביותר לעבודתם. אך שכיח יותר ויותר למצוא בעלי כלבים שלהם ידע מועט מאוד לגבי הנדרש. בעליו של כלב כזה כתוצאה מכך, משלמים את המחיר ונוכחים בחסרונות של גידול כלב מסוג זה.

כל גזעי הכלבים פותחו וגודלו למטרה מסוימת. הרטריברים והטריירים פותחו לספורט ופנאי וגזעי רועים וכלבי עבודה שמרו על רמות של תכונות גנטיות שהפכו אותם בעבר למתאימים עבור המשימות שלשמן פותחו. רכישת כלב רק בשל מראהו או תדמיתו מבלי לקחת בחשבון את תכונותיו הגנטיות של הגזע תביא לבעיה בעתיד.

כלב עם רמה גבוהה של אנרגיה כלואה בתוכו יכול להפוך במהירות לחיה שקשה לחיות איתה. התנהגות הרסנית מתרחשת מפני שהכלב חייב להוציא את האנרגיה שלו בדרך כלשהי. לעיסה הרסנית היא התופעה השכיחה ביותר של שחרור אנרגיה כלואה. הלעיסה מרגיעה את המערכת האנרגטית של הכלב ממש כשם שעישון סיגריה משפיע על המעשן אותה. חפירה מגרה את סקרנותו של הכלב ועוזרת לו להתעייף. אין זה נדיר לראות פרצי אנרגיה שבהם הכלב מתרוצץ במה שנראה כריצה מטורפת בבית, מזנק מעל רהיטים, מגלגל כל מה שניצב בדרכו ובאופן כללי יוצר תוהו ובוהו בסביבתו. כלבים בעלי אנרגיה כלואה רבה מדי עלולים גם לנבוח יתר על המידה, לקפוץ מעל גדרות או לנשוך אנשים.

מניעה היא התרופה הטובה ביותר. מגדלים אחראיים של גורים המגלים יצר ציד גבוה, דואגים לבחור בזהירות את בעליהם החדשים של הגורים, בהתאם ליכולתם לתת לגורים את התנאים המיטביים לגידולם. לבעלים אלה צריכה להיות חצר מגודרת, זמן מוגדר בסדר יומם בו יוכלו להיות עם הכלב ולהפעיל אותו גופנית, יכולת גופנית טובה על מנת לשלוט בכלב וידע מספיק לגבי הגזע המסוים ואופיו. אם ירכשו את הגור בעלים שאינם עונים לתיאור זה, ה”רומן” בין הכלב לבעליו החדש עלול להיגמר באסון.
פתרון בעיות
יש תקווה לבעלי כלבים בעל יצר ציד גבוה, המגלים בעיות התנהגות. ההצלחה בטיפול תלויה בגדול בבעלים ולא בכלב. פעילות גופנית יום-יומית מסודרת, כמו הליכה ארוכה, עשויה לחולל פלאים ולהרגיע כלב אנרגטי.
לכלבים בעלי יצר ציד גבוה יש בדרך כלל גם אינסטינקטים חדים של רדיפה, ולכן משחק בכדור, צלחת מעופפת, וצעצועי פעילות אחרים עשויים להרגיע את הכלב. משחק מחבואים תעלולים שונים עשויים להיות מהנים ומשחררים. השתתפות באימוני משמעת, בהם המתח מעורב בלמידה יתישו גם את הכלב האנרגטי ביותר ובנוסף לכך, כאשר הבעלים לומד לשלוט בכלב, רוב הסיכויים הם שהוא ייהנה יותר בחברתו. מסגרות אימון שונות מציעים ב-I.P.D חדר כושר לכלבים, ומשחקים לשחרור האנרגיה עבור אלה המעונינים לפתח את כישוריו המיוחדים של הכלב שלהם. מסגרות אימון כאלה משחררות את האנרגיה העצורה בכלבים ושני הצדדים – הכלבים ובעליהם מפיקים הנאה מכך. מועדוני גזעים שונים עוזרים לבעלי הכלבים ללמוד על הגזע אותו הם מגדלים ומעודדים את הבעלים לשמור על קשר זה עם זה ולקיים פעילויות משותפות של כלבים מאותו גזע. הכנסת הכלבים בכלובי טיסה מונעת מהכלבים לחפור או ללעוס חפצים כאשר הם רחוקים מהעין.

דמיינו שוב ברוחכם את אותו לברדור או בורדר קולי עם המשפחה העירונית שלהם. אך כעת, מתעורר בעל הכלב שעה קודם כדי לצאת עם כלבו להליכה ארוכה. הכלב והבעלים נרשמים לאימוני משמעת, וכל המשפחה באה להשתתף בשיעורים ובני המשפחה לומדים לשלוט בכלב. הילדים משחקים עם הכלב בחצר האחורית וזורקים לו צעצועים כדי שיביא אותם בחזרה. הכלב נמצא בכלוב טיסה כאשר הוא לבדו בבית. כולם שמחים ומאושרים. ותמונה שכולם יכולים לחיות איתה!

הכלב הזה משגע אותי!!!
ירדנה הביאה הביתה גור יורקשייר טרייר מחנות חיות הבית, אולם היא לא הצליחה לחנך את הגור שלא יעשה את צרכיו בבית ושלא יגנוב עוגיות מידי הילדים או שלא ילעס הכל, כולל קרסוליים אנושיים.דודו חקר אודות גזעים שונים ורכש לברדור רטריבר ממגדל בעל שם. אך לטובי יש אנרגיה רבה הרבה
יותר ממה שדמיין דודו, והוא לא מצליח “לעמוד בקצב” של הגור. בשבוע שעבר, הרס טובי דלת בניסיון לצאת החוצה לשחק עם הילדים, ושבוע שלפני כן הוא השתחל מעבר לשער האחורי ונאסף על ידי לוכד כלבים. לדודי זה עלה 350 ₪ לשחרר אותו מהכלבייה, אך לפחות טובי ענד את דסקית הזיהוי שלו וניתן היה ליצור קשר עם בעליו.

בני הזוג הררי נוהגים לצאת לריצה כל בוקר לפני לכתם לעבודה ולטייל או לרכוב על אופניים בסופי שבוע. שרה תמיד אהבה את המראה ה”נוזל” של כלב הבאסט, ולכן קנה לה יוחאי גור באסט ליום הולדתה. סנופי לא הצליח לעמוד בקצב של יוחאי ושרה במסלול הריצה היומי שלהם, ולכן הוא נשאר לבדו בבית
בעוד הם נהנים מהריצה. בחודש שעבר, סנופי בן השנה עשה את צרכיו על מרצפות המטבח החדש, ולכן עכשיו הוא נקשר לבדו בחצר כאשר בני הבית אינם.

והסיפורים ממשיכים. הדלמטי של משפחת יוגב אינו דומה לפונגו, הניו פאונדלנד של משפחת ארביב מזיל ריר על הרהיטים החדשים, בני הזוג מור מתגרשים ואף אחד מהם לא רוצה את הכלב. דליה קנתה גור במכירה פומבית לצדקה ואינה אוהבת את האישיות שלו, בני הזוג גרינפלד קנו רועה גרמני
ביישן והם רצו כלב אמיץ, ובני הזוג כהן קנו גור גולדן רטריבר מעורב הסובל מדיספלסיה. לכולם היו ציפיות גבוהות, אך משהו השתבש…

החוזה
כאשר מביאים כלב הביתה מכל מקור שהוא, למעשה כורתים “חוזה” עם הכלב לספק לו מזון, מים, מחסה, אימון, וחברה. הכלב יותר ממוכן למלא את חלקו בחוזה משום שהוא יודע מהיכן יגיע מזונו. כלבים היו בני לוויה לבני אדם במשך אלפי שנים. יחד עם האינסטינקטים וההתנהגויות שהופכים אותו לכלב, כל כלבלב נולד עם קרבה לחיי בית ומשפחה אנושיים. החוזה הזה הופך קשה כאשר ציפיותיו של הבעלים מהכלב שונות ממה שקורה במציאות.

כיצד למנוע שבירה של החוזה?

על בעל הכלב להבטיח שיהיו תנאים שיאפשרו לכלב לפתח את הפוטנציאל שלו להפוך למה שבעליו ציפה ואז על הבעלים לתפקד היטב בתנאים אלה. בשלב זה, אין זה משנה אם הכלבלב הגיע מבית גידול או ממגדל ידוע, מחנות חיות בית, מאחותו של הבוס או ממישהו אחר, על הבעלים לבנות את הקשר ביניהם לבין הכלב שיש להם, ולא לבין הכלב שהיו רוצים שיהיה להם. אז שכחו את העבר.

הסבירו את התנהגותו של הכלב בעזרת הידע שלכם על מוצאו, לא כתירוץ להתעלם מבעיות התנהגות שיהפכו לבלתי ניתנות לטיפול. כלב שנקנה בחנות חיות בית נראה אולי היפר אקטיבי בחנות, אך מיד עם היכנסו לביתכם, זה תלוי בכם איך תטפלו בהתנהגות שלו. לגולדן רטריבר שגדל בשדה או לספרינגר ספניאל עשוי להיות יצר ציד כזה שישגע אותך, אך אם הכלב שלך, כך גם האחריות לטפל בהתנהגותו.

הכרה בפוטנציאל
כל כלב מתנהג בהתאם לנטייה הגנטית שלו. ניתן לצפות את נטייתו הגנטית מהסתכלות באביו ואמו, בין אם הם גזעיים או מעורבים, ולהתנהגות שהסתגל אליה באימונים, עד שהיא מתאימה לזו שהטבע התכוון לה.
במלים אחרות, כלב באסט או דקל לא יהיו אולי בני לוויה מוצלחים לריצה, אך כל אחד מהם עשוי להיות כלב בית נפלא, בן לוויה נפלא לטיול בפארק, רדיפה אחרי הבריות. אפילו לילד יהיה כיף להציגם בתחרויות “נוהג צעיר”. מצד שני, לברדור או דלמטי שובבים עלולים להיות קשים מדי לשליטה לילדים ולחיים בחצר, אבל שני הגזעים מגיבים היטב לפעילות ספורטיבית יומית, לאימוני משמעת ולסמכותיות עקבית.

הדבר הנכון לעשות הוא להיות ערניים לפוטנציאל הגלום בכלב שלכם, אפילו אם טובי הוא “טורנדו” אנרגטי והרסני לפעמים, או שסנופי מעדיף לרבוץ על הספה במקום להצטרף אליכם לאימון רכיבת אופניים. פוטנציאל גנטי הוא רק חלק מהנוסחה להתנהגותו של הכלב שלכם. לכל כלב פוטנציאל התנהגותי קיים, שניתן לעצבו בעזרת אימון סמכותי ועקבי. למרבה המזל, כלבים הם יצורים סתגלנים. הם מתרגלים לסמכותיות וחינוך עקבי אפילו היום, גם אם לא הורגלו לכך בעבר. תקופת ההסתגלות עלולה להיות קשה, אבל התוצאות שוות את המאמץ.

מה לעשות?

אז איך מתרגמים את כל זה לכלב המתנהג למופת ומתאים לציפיות הבעלים שלו? ראשית, ייתכן שיהיה עליכם להתאים מעט את הציפיות שלכם לאישיות האינדיבידואלית של הכלב שלכם. שנית, יש להתמודד בכובד ראש עם כל בעיה שעולה מהתנהגותו של הכלב, אולי אפילו עד כדי הכנת רשימה של בעיות ולדרג אותן לפי אלה שדחוף לכם להתמודד עמן ואת החלופות לפתרון. לדוגמא, אם קשה לחנך את הגור שלכם לא לעשות את צרכיו בבית והוא גם נושך קרסוליים של אנשים, אלה שתי בעיות רציניות, נסו פתרון שיעזור לפתור את שתיהן. כלוב טיסה עשוי לעזור במקרה זה. האכילו את הכלבלב בתוך הכלוב ואז הוציאו אותו החוצה למקום קבוע שבו יעשה את צרכיו.

השתמשו במילה או בהברה שהגור יוכל לקשר עם עשיית צרכיו במקום המסוים הזה. כאשר הגור יצליח לעשות את צרכיו במקום זה, שבחו אותו ותנו לו צ’ופר מיוחד, עוגיה או פופקורן. אם הוא לא יעשה את צרכיו כעבור חמש דקות, החזירו אותו פנימה אל הבית ואל הכלוב ל 10-15 דקות ואז חזרו על הניסיון. אל תוציאו אותו לשחק עד שיצליח. אל תרשו לו להסתובב ברחבי הבית עד שלא ילמד לעשות את צרכיו בחוץ.

אם הגור שוהה בחדר אחד אתכם, ברוב המקרים לא תזכו ל”הפתעות” מצדו וכמו כן תוכלו לצפות את הסימנים הראשונים לכך שהוא צריך לעשות את צרכיו ותדעו מתי להוציאו. אם הגור מכרסם את רגליכם, אמרו “לא!” בקול תקיף, הרימו אותו והכניסו אותו לכלוב הטיסה למשך 10 דקות. אם הגור
ממשיך לעשות כך כאשר הוא משוחרר, חזרו על הפעולה. התחילו באימוני משמעת מיד עם הגיעו של הגור לביתכם, והתעקשו על כך שכל המשפחה תשתתף באימונים.

לאימוני משמעת יש השפעה מרגיעה על הכלב שלכם ונותנים לכם את האפשרות לתעל את האנרגיה של כלבכם. אם הגור שלכם יגיב ל”שב” ול”ארצה”, תוכלו להשתמש בפקודות אלה על מנת להרגיע אותו ולהימנע מ”נגיסת הקרסולים” שמתרחשת כאשר הוא מתרגש. אם הגור יציית ל”שב” ו”הישאר” לפני שיפתחו בפניו את הדלת, יש סיכוי קטן יותר שירוץ בפתאומיות בעקבות החתול של השכנים או אחרי הכדור של הילדים.

התמודדות עם היפראקטיביות

כלבים גזעיים ומעורבים בעלי רמות אנרגיה גבוהות, עלולים להיות הרסניים ומתישים. לפוינטרים, רטריברים, כלבי רועים, טריירים וגזעים רבים אחרים להיטות רבה לעבודה וצורך פסיכולוגי להיות עסוקים כל הזמן.
אם לא תיתן להם עבודה כלשהי לבצע, הם ימצאו אותה, וסביר להניח שזו לא תהיה עבודה שתהיה מרוצה ממנה.

כלבים אנרגטיים צריכים צעצועים, טיולים יומיים, זמן למשחק והזדמנויות נוספות לשרוף אנרגיה. גם משחק עם כלבים אחרים הוא הזדמנות מצוינת. הפיכת הכלב לחלק מחיי המשפחה עוזרת גם היא. במקום לסגור אותו בכלוב או במרתף בזמן שאתם יוצאים מהבית, קחו אותו אתכם. אתם יכולים ללמד אותו לשבת או לשכב בשקט כאשר אתם צופים בילדים שלכם משתתפים באימון כדורגל, או לקחת אותו לטיול בפארק בזמן שהילדים משתתפים בשיעורי מלאכה או באימון או משחק בפארק. אם אתם עוצרים לקנות המבורגר או גלידה, תנו לו לטעום גם.

היות הכלב שלכם חלק מהפעילות המשפחתית נותנת לו משהו לעשות ולצפות לו ותעזור לו להתנהג כמו שמצופה ממנו.
כאשר אינכם יכולים לקחת אותו אתכם, וודאו שהוא אחרי פעילות גופנית לפני שאתם עוזבים אותו לבד ושיש לו כמה צעצועים להשתעשע אתם בזמן שלא תהיו בבית. צעצועים ממולאים באוכל אהוב יוציאו ממנו את המרץ והוא ירדם לאחר שיסיים לשחק בהם. אתם תחזרו הביתה לרהיטים שלמים וכלבכם ישמח לראותכם חוזרים אליו.אם כלבכם בעל נטייה הרסנית, יש דרכים רבות בהם תוכלו להתמודד עם הבעיה. הכניסו את הכלב לכלוב טיסה, כסו את הרהיטים בעיתונים, רססו את המשטחים בספריי המורכב ממים ומתפוח או וניל מר, או סגרו את המעברים בשערים לתינוקות. אם הוא מתיש ומשגע אתכם, תמצאו הרבה דרכים להתמודדות גם כאן, שישמרו על שפיותכם ויגרמו לכם להעריך את האופי האוהב של כלבכם. למדו אותו לשכב על שטיח משלו והישאר במקום, שחקו אתו בפרקי זמן קצרים מספר רב יותר של פעמים ביום, השתתפו באימוני משמעת ובתחרויות כדי לחזק את הקשר החזק שלו עם בני המשפחה, או שחק אתו “מחבואים” כאשר אתה מחביא לו צעצועים מקומות שונים ועליו למצוא אותם על ידי גישוש. בקיצור, ספק לו תעסוקה.

זה לא קל

שינוי התנהגות בלתי הולמת אצל כלב מצריכה סבלנות, עקביות ועקשנות, חוש הומור, סבלנות וחוש הומור.
הדבר הראשון שצריך לשכוח ממנו זה שהכלב ילמד באופן אוטומטי מה שברצוננו ללמד אותו. לשכוח מהמיתוס שהכלב מבין אינטואיטיבית מה שאנחנו אומרים לו כמו “לא”, “שב”, “הישאר”, “בוא” ופקודות אחרות.

הכלב עשוי להיות מומחה בקריאת שפת גוף ובתקשורת עם אנשים וכלבים אחרים, אך הוא לא דובר שתי שפות.

כלבית, הוא מבין, עברית – לא. הדבר הראשון שיש לעשות כאשר מלמדים כלב פקודה, זה לקשר פעולה עם מילה.

“שב” עבור אדם אומרת בדרך כלל: “הנח את ישבנך על כסא”, אבל “שב” לכלב, לא אומר כלום עד אשר נחבר לו את זה עם פעולה מסוימת. בין אם קודם תאמר לו את המילה ואז תדריך אותו כיצד לשבת או שתלמד אותו לשבת ואז תאמר את המילה, הכלב בסופו של דבר יקשר את המילה “שב” עם המצב שבו אחוריו מונחים על הקרקע. “קרקע” זה אומר בסלון, ברכב, או בפארק, כאשר אתה לבד עם הכלב בבית או כאשר באים אורחים להתארח.
לשנות את הציפיות
מחקרים הראו שכישלון של כלב לענות על ציפיותיו של בעליו מובילה בדרך כלל להבאתו של הכלב למקלט לחיות.
אם הכלב ברשותך לא עונה על הציפיות שלך, מוטב שתשנה את ציפיותיך ממנו כדי שתלמד ליהנות מהיתרונות שלו ולנסות לתקן או להתעלם מהחסרונות שלו. אם הוא כלב שרובץ על הספה כל היום ואתה רצית כלב שירוץ איתך למרחקים ארוכים, קנה כלב נוסף שיענה על הצורך הזה ואז תוכל ליהנות משני הכלבים. אם הכלב שלך הוא טיפוס אנרגטי, הבודק את הגבולות שלך כל הזמן, שחק אתו, הפוך את הבית שלך ל”עמיד בפני כלבים”, והיה סמכותי אתו. אם הוא ביישן מדי, נובח יותר מדי או מנסה לשלוט בבני משפחה מסוימים, צור לאלתר קשר עם מאלף מקצועי שיעזור לך.

הישאר נאמן לכלב שלך בכל מקרה. אתה לא תצטער על כך.