כתובת

מושב מגשימים

מסרסים את הכלב ומטיבים את התנהגותו

בעיות התנהגות יוצרות לפעמים אצל בעלי הכלב את התחושה שאין ברירה, אי אפשר לחיות יותר עם הכלב וחייבים למסור אותו. בעיות התנהגות מוגדרות החל מעשיית צרכים בבית, חוסר משמעת, גרימת נזקים וכלה באגרסיביות מצד הכלב. זיהוי ומציאת הסיבה לבעיית ההתנהגות היא לפעמים יותר מחצי הדרך לפתרון, לדוגמה: הרס והשחתת רכוש נגרמים בדרך כלל על ידי כלב משועמם שאינו מוציא אנרגיה.
כלל ראשון – כלב עייף הוא בדרך כלל כלב שקט וטוב, לכן וודא שכלבך מקבל מספיק שעות משחק וזמן להוציא אנרגיה. סירוס הכלב ישפיע ויתקוף את כל בעיות ההתנהגות שמקורן ביצר המין. בעיות הנגרמות כתוצאה של יצר זה הן בעיות אגרסיה וסימון אובססיבי בשתן של חפצים בבית. אם הכלב הגיע לגיל בגרות ובעיות ההתנהגות מוטמעות אצלו כחלק מדרך התנהגות אזי סירוס לא בהכרח יעזור לפתרון וכמו כן ייקח זמן ארוך יותר עד שנבחין בשינוי התנהגות שמקורו בסירוס, לפעמים מספר שבועות. אולם אם הכלב אינו כלב גזעי המשמש ככלב ההרבעה (סביר להניח שלא, מפני שאז לא היית חושב למסור אותו) מומלץ לסרס את הכלב עוד בהיותו גור, כך תקטין את הסיכוי לבעיות התנהגות וכן תאריך את חייו.
אחד הדברים הראשונים שמומלץ לעשות עם גור המפתח בעיות התנהגות הוא לקחת את הכלב לבדיקה ווטרינרית ולספר לווטרינר על בעיות ההתנהגות. לפעמים בעיות אלו נגרמות עקב כאבים אותם חש הכלב, מחלות מיוחדות לגזע הגור או רמות הורמונאליות חריגות. תן לכלבך ליהנות מהספק שאולי התנהגותו החריגה נגרמת כתוצאה מבעיות פיזיות, כמו בעיות ודלקות בשלפוחית השתן שגורמות לכלב לניסיונות בריחה החוצה. בזמן זה אתה יכול לנסות לחנך את הכלב ולפתור את בעיות ההתנהגות בכך שתלמדו מהי התנהגות נכונה ומקובלת.
אם כלבך אגרסיבי ונשך בעבר או שאתה חושש שינשוך, רצוי מאוד שתיפגש בהקדם עם מאלף כלבים מנוסה שמתמחה בבעיות התנהגות. בעזרת אילוף בתנאי פנסיון ניתן יהיה לטפל בבעיות באגרסיות של הכלב. מעטות הן בעיות ההתנהגות שאין להן פתרון וככל שתקדים פגישתך עם מומחה התנהגות כך ייטב. הקושי הגדול אינו באימון וחינוך הכלב אלא באימון ובחינוך שלנו – בני האדם.
עם זאת, ישנם מקרים קיצוניים בהם אי אפשר לפתור את בעיית האגרסיה, ובמקרים אלו יש לשקול המתת חסד וכך למנוע את האפשרות שאנשים אחרים יפגעו ויסבלו כל חייהם כתוצאה ממפגש עם כלב זה. זהו הפתרון הסופי והאחרון ויש לבצע אותו רק במקרה שאנו בטוחים שאי אפשר לפתור את בעיית האגרסיה בכלב, וגם זאת רק לאחר שהתייעצנו במיטב המומחים לבעיות התנהגות אצל כלבים וניסינו את כל הפתרונות האפשריים.