כתובת

מושב מגשימים

רפואת שיניים לכלבים

בעיות שיניים וחניכיים בקרב כלבים עלולות לפגוע בצורה משמעותית באיכות החיים שלהם. הדרך הנכונה לטפל בשיניים של ידידינו הנאמנים היא להתייעץ עם רופא מקצועי ולהקפיד על פעולות למניעת מחלות

כלבים זקוקים לטיפולי רפואת שיניים בדיוק כמו בני אדם. מלבד המזון שהם לועסים, כלבים נוטים לבדוק את תקינותם של חפצים ופריטים שונים בעזרת הלשון והחניכיים. התנהגות טבעית כזו מעלה את הסיכון להצטברות בעיות שיניים וחניכיים בקרב כלבים בכל הגילאים. מעבר לכך, מרפאת שיניים וטרינרית לכלבים מציעה שורה ארוכה של שירותים מיוחדים:

א. ניקוי אבנית – אפשר להגיע למרפאה אחת למספר חודשים על מנת לבצע ניקוי אבנית. הניקוי מבוצע עם אביזרים מיוחדים והוא אינו מכאיב או מטריד את הכלב. אין צורך בהיערכות מיוחדת לקראת ניקוי אבנית ומיד אחרי הטיפול ניתן לחזור לשגרת הפעילות הרגילה.

ב. טיפול בדלקת חניכיים – זהו שירות הניתן עבור כלבים עם דלקת חניכיים קיימת. רוב הטיפולים מבוססים על מתן תרופות, אך יש מקרים בהם קיים צורך בהתערבות כירורגית. רפואת שיניים לכלבים דורשת הסמכה מיוחדת ולא בכל מרפאה וטרינרית מציעים את השירות הזה.

ג. עקירת שן – זו הפעולה המורכבת ביותר שניתן לבצע אצל כלבים מעל או מתחת למשקל של 25 ק”ג. הכלב עצמו מתנגד כמובן להתערבות כירורגית בחלל הפה והחניכיים, לכן העקירה מבוצעת בהרדמה מקומית או כללית. על אף עוגמת הנפש, עקירת שן היא לעיתים קרובות הדרך היחידה להבטיח את בריאות הפה.

איך מנקים את שיני הכלב?

הדרך הטובה ביותר למנוע את הצורך ברפואת שיניים לכלבים היא לאמץ מספר פעולות מונעות. קודם כל, חשוב להרגיל את הכלב לניקוי שיניים. אפשר לעשות את זה באופן עצמאי או אצל הווטרינר. מומלץ לבחור מברשת שיניים עם סיבים רכים ולהיעזר במברשת מיוחדת המולבשת על האצבע. המברשת מאפשרת צחצוח נוח וכדאי להקפיד על תנועות סיבוביות באזור המגע של כותרת השן וקצה החניכיים. המלצות נוספות של אנשי מקצוע בתחום רפואת שיניים לכלבים הן להרים את השפה כלפי מעלה ולצחצח את הצד החיצוני של כותרות השיניים.

מבחינת משחות וחומרים, יש לבחור בתכשיר שהכלב מגיב אליו בצורה חיובית. לא צריך להכריח את הכלב לצחצח שיניים וחשוב לבצע את הפעולה בסבלנות. יש לתת תמריץ חיובי לכלב לפני ואחרי הצחצוח על מנת לקשר את החוויה לפעולה נדרשת. לבסוף, ניתן לבחור מספר משחות ולהביא לכלב כדי שיבחר את המועדפת עליו. בכל מקרה, הדגש צריך להיות יותר על צחצוח נכון ויסודי ופחות על משחה כזו או אחרת.

לסיכום, רפואת שיניים היא חלק בלתי נפרד מהטיפול בכלבים. כדאי לשלב בין טיפול עצמאי כמו צחצוח שיניים לבין ביקור במרפאה ייעודית. אפשר גם להתייעץ עם וטרינר ולטפל מוקדם בבעיות קיימות.