כתובת

מושב מגשימים

שיטות וטכניקות לאימון כלבי הגנה

שיטות העבודה בהן אנו משתמשים בחברת I.P.D לאמן את כלבי ההגנה והשמירה הן מהמתקדמות בעולם ומתבססות על שיטות שפותחו באירופה במסגרת ספורט ה-“שוצהונד” ויחידות הכלבנות המשטרתיות. אנו שילבנו שיטות אלה הן במסלול האימונים הרגיל (משמעת בסיסית) והן בתוכניות האימונים המתקדמות (משמעת מתקדמת, שמירה, הגנה ועוד).

עקרונות נכונים של למידה

במשך 20 השנים האחרונות, מאלפים מובילים באירופה בתחום ה-“שוצהונד” תרמו רבות להבנת התנהגות הכלב, דרך הלמידה של כלבים וכיצד להתאים את השיטה הנכונה לכל כלב על מנת להביאו להישגים הגבוהים ביותר. בספורט ה-“שוצהונד”, השיטות המשמשות לאימון פעולות ההגנה מאמנות את הכלב להגיב לפעולת תוקף במצבים ברורים ומוגדרים (הכלב מבין את ההגנה כסוג של משחק ומפתח התניית תקיפה כלפי שרוול האימון) ולכן יתכן כי הכלב לא יידע להגיב בצורה הנכונה כלפי איום פיזי ואלימות. אנו בחברת I.P.D התבססנו על יסודות האימון הנ”ל ופיתחנו שיטת אימון אופטימאלית שבסיומה יידע הכלב להגן על בעליו בכל זמן, מצב ומול כל איום.

אסטרטגיות הגנה מתקדמות

לימוד עקרונות טכניקת ההגנה מהוות את הבסיס לכל תוכנית האימונים. לימוד הטכניקות מבוצע בארבעה שלבים:
שלב 1 – גירוי מחדש של יצר הלחימה/הגנה הקיים בכלב עוד מתקופת היותו חיית בר.
בעבר, יצר הלחימה שימש את הכלבים כדי להגן על עצמם, להקתם, צאצאיהם, המזון אותו טרפו והטריטוריה שלהם. בעוד שהאירופאים “מייצרים” כיום את כלבי העבודה הטובים ביותר, תוכניות האימונים שלהם לוקות בחסר בכל מה שקשור בבניית היצרים מחדש, כפי שאנו עושים בתוכנית האימונים שלנו. השלב הראשון שפיתחנו מעורר ומטמיע יצרים נשכחים אצל הכלבים וכל זאת נעשה אך ורק עם כלבים שנבחנו ונמצאו יציבים מספיק כדי לשלוט ביצרים אלו בעתיד.
שלב 2 – פיתוח היצרים. זה לא מספיק רק לעורר את היצרים הטבועים בכלב, יש צורך להמשיך לפתח ולנתב יצרים אלו כדי שהכלב יוכל להשתמש בהם כראוי בתגובה לאיום כלפיו או כלפינו.

שלב 3 – מושג ההגנה. למרות הניסיונות השונים של יחידות הכלבנות המשטרתיות לדמות את אימוני ההגנה לסביבת המציאות, הכלב עדיין מתייחס לאימונים אלו כאל משחק. כתוצאה מכך יתכן כי בזמן אמת הכלב לא יזהה או לא יבין את המשחק ולכן לא יגיב כמצופה אל מול האיום. בשלב קריטי זה אנו מציגים בפני הכלב מצבים שונים ומשונים ומאמנים אותו להתייחס לכל זמן ולכל רגע כזמן האמת ומצפים לתגובה הנכונה אל מול האיום.
שלב 4 – מיומנות הלחימה. בשלב זה, כאשר הכלב יודע להגיב לאיום מכל סוג שהוא, והוא יודע לנשוך את התוקף בכל מקום בגוף כדי להסיר את האיום, יש צורך ללמד את הכלב את מיומנות הלחימה (כפי שלא מספיק לדעת את התרגילים בקראטה, אלא גם את השיטות להשתמש בהם). בשלב זה אנו מלמדים את הכלב להגיב נכון אל מול סכין, דריכת אקדח, מספר תוקפים ועוד. כעת הכלב יודע לא רק לנשוך, אלא לנשוך בצורה יעילה ונכונה וזאת במטרה להשיג את התוצאה הטובה ביותר אל מול כל איום שיכול לפגוע בנו.

מוכנות לקרב

יתכן מצב שבו כלב ייאלץ להתמודד ולהגיב לאיום שכולל מספר תוקפים, או במצב בו התוקף אלים במיוחד, מסרב להיכנע לכלב ומחזיר מלחמה. אנו בחברת I.P.D מלמדים את הכלב ומעניקים לו חוזק נפשי ומנטאלי כדי להתמודד עם מצבים אלו. כלבים מצוינים רבים לא יוכלו להתמודד אל מול תקיפה פיזית ממשית כלפיהם, או אל מול מצב בו הם נמצאים בתבוסה זמנית. כתוצאה מכך, אין הם יכולים להגן על עצמם, עובדה שמעמידה בסכנה את בעליהם. אימון מתקדם זה הוא השלב המורכב ביותר בתוכנית האימונים. בסיס השיטה פותח על ידי יחידות הכלבנות האירופאיות במסגרת אימון הכלב להתמודד אל מול פושע אגרסיבי ואלים.

שילוב בעלי הכלב בעבודת ההגנה

הכלבים מאומנים להגיב לאיומים שונים במצבים שונים ובדרך שונה בהתאם לסוג האיום ולסוג הפקודה שניתנה על ידי הבעלים. הכלב ובעליו מתאמנים ביחד כצוות על מנת להגיב לכל אירוע בהתאם לסוגו וחומרתו. להלן מספר דוגמאות לאסטרטגיות הגנה וכיצד הן יכולות להוות יתרון עבורך.

איתות של תוקפנות:
הכלבים האישיים שלנו וכלבים שמאומנים להגנה, יידעו להגיב לכל איום מבלי להתחשב בסיבה לקיומו. במילים אחרות, כלבך יגיב לפקודה במלוא עוצמתו ולאורך זמן עד אשר תינתן פקודה שנייה המורה לו לחדול, בלי לחשוב אם האיום כלפיו או כלפיך הוא אמיתי (תוקף עם כוונות זדון) או רק חשש מדומה מצידך כמו בדוגמא הבאה:
מצב התרעה
אתה יוצא עם כלבך לטיול הערב השגרתי, הרחוב די שומם וחשוך כאשר במדרכה ממול צועד אדם. באופן פתאומי, חוצה אותו אדם את הרחוב אל המדרכה בה אתה צועד והולך מולך. במקרה זה התמזל מזלך וההולך מולך אינו מתכוון לפגוע בך, אך האם תיקח סיכון כאשר אתה לא יודע את כוונות ההולך מולך מראש? לכן כל שאתה צריך לעשות הוא להורות לכלבך להיכנס למצב התרעה. ברגע זה כלבך יפגין התנהגות אגרסיבית ויתקדם קדימה כלפי האיום. ההולך ממול, שדי נרתע מהתנהגות כלבך, יחזור אל המדרכה שממנה הוא בא כך שמבחינתך האיום הוסר וכל שנותר הוא להתנצל בפני ההולך ממול על תוקפנות כלבך. ברגע שיחלוף האיום תבקש מכלבך להפסיק את פעולת ההתרעה ולהמשיך בטיול הערב.

דוגמא מצוינת נוספת מציגה אירוע בו את יושבת בשעת ערב מאוחרת בביתך כאשר לפתע נשמעת דפיקה בדלת. בעודך שואלת את עצמך מי זה שדופק בשעה מאוחרת כל כך על דלת ביתך, את מגלה, לאחר הצצה בעינית, שזהו השכן מהבית שממול. היכרותכם מסתכמת בנפנוף לשלום מידי בוקר, אך האם תיקחי סיכון ותפתחי את הדלת כאשר את מודעת לעובדה שמרבית מקרי האלימות בבית מבוצעים בידי אנשים שהקורבן הכיר? ברגע זה את קוראת לכלבך שיתייצב ליד הדלת ויכנס למצב התרעה. תוך כדי שאת מחזיקה את קולר הכלב את פותחת את הדלת, מתנצלת על יתר ההגנתיות שמפגין כלבך כלפייך ושואלת את השכן לרצונו. סביר להניח שגם אם השכן רצה להרע לך בכל צורה שהיא, מחשבות אלו נעלמו כלא היו.
הגנה תוך כדי נסיגה:
שיטת הגנה זו נועדה כדי לאפשר לך להיחלץ מאיום ולהגיע למקום מבטחים. במתן פקודת הגנת נסיגה לכלב, הכלב יפגין את אותה התנהגות אגרסיבית כמו במקרים הקודמים, אלא שהפעם הוא לא יתקדם לעבר האיום אלא יישאר צמוד אליך כל עוד אתה נסוג למקום מבטחים.
*** בפקודה המבקשת מהכלב להיכנס למצב התרעה נדרשת מהבעלים מידה של כוח כדי להחזיק את הכלב, אך מכיוון שלא לכל בני ביתנו יש את הכוח הנדרש לשם כך, באה פקודת ההגנה תוך כדי נסיגה ופותרת זאת, מכיוון שבמתן פקודה זו אין הכלב מושך קדימה אלא נשאר צמוד לבעליו תוך כדי הפגנת אגרסיביות.
אבטחה:
מרגע מתן פקודת אבטחה אין יותר צורך להחזיק ברצועת הכלב. הוא יישאר צמוד אלייך, בין אם החלטת לברוח למקום מבטחים או להתקדם לעבר האיום. בכל מקרה הכלב יתקוף כל איום שיהיה במרחק של פחות משני מטר ממך, וברגע שהמרחק יעלה שוב על שני מטר, יעזוב הכלב את התוקף ויצטרף אלייך. כאשר תרגיש בטוח, תן פקודה נוספת לכלב ואז הוא יחזור להיות חיית המחמד שהכרנו.